Våra kunder berättar
Liv – Öland
Vi har fått vårt familjeliv tillbaka tack vare God Assistans
Jag heter Tina, är sambo med Erik och mamma till fyra härliga ungar. Äldst är Nemi med sina sexton år, därefter kommer Loke som är elva och busungen Vide som är nio år fyllda. Yngst i skaran är Liv som fyller åtta år till hösten.
Vi är en ganska bullrig familj med många järn i elden! Liv, vår vackra lilla minsting fick diagnosen Retts syndrom i somras. Det tog oss mer än tre och ett halvt år, samt en resa över Atlanten för att få svar på vad det var som gjorde henne sjuk. Det var till slut ett läkarteam i USA som kunde ge oss svar på vilken sjukdom hon hade. För Livs del innebär den här diagnosen att hon inte kan gå, stå, krypa eller ens sitta på egen hand.
Hon har kunnat sitta, men har förlorat den förmågan. Liv kommunicerar inte heller. Vare sig med tal, tecken eller bilder. Men om man lär känna Liv ordentligt så lär man sig att förstå hennes signaler. Liv har sväljsvårigheter och riskerar att aspirera när hon sväljer, så därför har hon fått en PEG inopererad på magen. Numer är det enbart genom den som hon äter, då hon mår illa om vi försöker ge henne något via munnen. Även godsaker som glass och chokladpudding framkallar kräkningar.
Liv lider också av en väldigt svår och allvarlig form av epilepsi. Hon har mer eller mindre konstanta anfall när hon sover. Även anfallen hon får i vaket tillstånd har förvärrats med åldern. På grund av Livs epilepsi och det faktum att hon har andningsuppehåll nattetid gör att vi inte vågar ha henne sovandes utan uppsikt, så vi har alltid någon vid hennes sida. Liv var ungefär ett och ett halvt år när hon fick sin epilepsidiagnos. Kanske ett halvår senare förstod vi allvaret med hennes epilepsi och började vaka. Jag och Erik försökte bolla jobb, tre friska barn och samtidigt vaka dygnet runt över ett svårt sjukt barn. Vid det laget visste vi ju inte heller varför hon var sjuk. Vi såg bara vår underbara lilla unge bli sämre och sämre, så det var en enorm stressfaktor i sig.
Liv var på förskolan på dagarna när vi jobbade, men de dagar då hon var tillräckligt pigg och frisk för att lämnas bort blev allt färre. Istället växte antalet vabbdagar tills dess att dagarna då jag vabbade överskred de dagar då jag faktiskt var på jobbet. Som tur är hade jag en underbart förstående arbetsgivare så det var aldrig några sura miner från deras håll. Strax innan Liv skulle fylla tre år så höll jag på att krascha. Jag kände att det inte gick längre. För att jag ville vara en pigg och engagerad mamma till alla våra barn, men just då fanns det endast energi till att hålla koll på Liv. Vi bestämde oss för att söka assistans. Och trots att dom flesta var övertygade om att vi skulle få ett nej på grund av hennes unga ålder, så fick vi ett godkännande från vår kommun. Försäkringskassan skulle sedan neka oss, men kommunen stod fast vid sitt beslut och vi fick assistans beviljat i 86 timmar/vecka.
Ett beslut som kommunen slog fast skulle vara i två år innan man gör en ny utredning. Gissa vilken tyngd som föll från våra axlar! Jag tog direkt tjänstledigt från mitt jobb som tandsköterska för att ägna mig åt Liv på heltid. I början på den här resan så fick jag tips av en vän om att ringa God Assistans för att få hjälp och råd. Sagt och gjort. Jag ringde dem dagen innan mötet med kommunen och de lovade direkt att komma med på mötet och stötta mig. Jag var så innerligt tacksam. Vet inte hur det hade gått annars. Dom kom tre personer från kommunen, så det kändes väldigt skönt att ha någon ”på min sida”.
Vår kundansvariga på God Assistans kom med input om saker som jag inte tänkte på och förklarade saker som jag inte riktigt förstod. Hon var en riktig klippa under den här tiden, men hade aldrig som motkrav att jag skulle välja God Assistans som vårt bolag. Tvärtom så uppmuntrade hon mig att titta över de olika möjligheterna som vi hade. Vi valde God Assistans. Vi ville ha ett företag som kunde regler och som höll koll på allt åt oss. Vi ville bara ha en fungerande vardag, inte behöva tänka på löner, arbetstimmar, resetillägg och vad det nu kan vara. Vi ville också att det skulle ”kännas” bra. Äkta. Som att dom bryr sig om Liv och vår familj. Det gör det verkligen. Vi kunde faktiskt inte önska oss något bättre. Gänget på God Assistans har blivit nära vänner till familjen. Jag vet att dom gör allt i sin makt för att vi ska ha det så bra som möjligt.
Vi har aldrig behövt att själva ta reda på vad vi har rätt till osv – för det har dom koll på och det talar dom om. Vi är väldigt väldigt nöjda med God Assistans. Och vi är väldigt väldigt nöjda med vår underbara assistent. Tack vare God Assistans och vår assistent så kan vår vardag fungera som hos de flesta familjer.
Det finns energi över att vara närvarande föräldrar till alla våra barn. Det finns ork som räcker till utflykter och spontana besök till leklandet. Vi har fått vårt familjeliv tillbaka tack vare God Assistans.
Zackarias – Lidingö
Bemötandet är alltid det bästa
För snart tretton år sen diagnostiserades vår, då 6-åriga, son Zackarias med den neurologiska fortskridande sjukdomen Friedreich ataxi. I takt med att hans motoriska funktioner försämrades stod det mer och mer klart för oss att Zacke en dag skulle vara i behov av personlig assistans.
Trots att vi hade haft flera år på oss att vänja oss vid tanken, och trots mina yrkesmässiga erfarenheter från funktionsnedsättningsområdet, var det ändå ett stort, och lite skrämmande, beslut att fatta, att vi skulle ansöka om personlig assistans för Zacke.
Frågorna var många och till skillnad från andra saker man planerar i livet; semestrar, renoveringar och bostadsköp, var det här frågeställningar och beslut vi helst hade velat slippa. Det var tufft nog att acceptera att det här skulle bli vardagen för oss och framförallt för vår älskade Zacke.
Jag hade blivit rekommenderad God Assistans av en bekant och redan efter en första kontakt med bolaget sa min magkänsla mig att det här skulle bli bra. Och vi har sedan dess inte haft någon anledning att ifrågasätta mitt första intryck.
Hjälpen vi fick, av bolagets jurist, att ansöka om assistans, var imponerande proffsig. Proffsigheten, som för övrigt genomsyrar all kontakt med bolaget, går dock hand i hand med ett starkt empatiskt förhållningssätt som gör att vi känner oss sedda och betydelsefulla. Som förälder till ett funktionshindrat barn är det en skön känsla!
Vi har regelbunden kontakt med vår kundansvarige kring olika frågor och bemötandet är alltid det bästa. Vi får snabb återkoppling på våra funderingar och hon finns alltid där som ett bollplank. Det märks också att bolaget är måna om sina assistenter och deras arbetsmiljö, vilket såklart visar på God Assistans genuina intentioner att vara vad de heter; God Assistans!
/Anna & Joakim, föräldrar till Zackarias.
Emil – Malmö
Vi fick jättebra hjälp med allt
Emil är 15 år gammal och har en allvarlig hjärnskada, ryggmärgsbråck och vattenskalle. Trots sina tuffa förutsättningar är han en riktig livsnjutare. Emil har haft assistans sedan han var 1,5 år gammal.
– Vi valde att byta anordnare till God Assistans då vi inte var så nöjda med vårt dåvarande assistansföretag. Vi ville ha ett mindre, mer personligt företag. Sedan ville vi också ha hjälp med att ansöka om fler timmar för Emil då hans hjälpbehov under åren hade blivit mycket större, berättar Emils mamma Malin. God Assistans hjälpte familjen direkt att ansöka om utökade timmar hos Försäkringskassan.
– Vi fick jättebra hjälp med allt gällande ansökan och vi uppskattade att man var så noggrann med allt. Handläggaren på Försäkringskassan sa att det var den mest detaljerade behovsbeskrivningen hon sett så hon hade inte så många frågor vid hembesöket, berättar Malin.
Det är flera saker som familjen upplever som fördelen med God Assistans. Att de har schemaläggning och tidrapporter elektroniskt via webben, att de varje månad får en rapport som visar vad assistansersättningen använts till, att de får snabba svar på sina frågor och att de får vara med och påverka hur assistansen ska utformas.
– Det första vi gjorde när vi blivit kund var att vi satte oss ned med vår kundansvarige och gjorde en Genomförandeplan där vi gemensamt gick igenom hur vi ville att assistansen ska se ut. Vi fick också full insyn i budgeten och kunde vara med och påverka den, berättar Daniel.
Malin & Daniel kan varmt rekommendera God Assistans:
– Mikael som grundat företaget vet hur livet med assistenter i ens hem är. Han vet hur det är att ha en son som behöver hjälp med allt. Det har gjort att vi känner ett stort förtroende för God Assistans och samarbetet med kontoret i Malmö fungerar verkligen toppen.
Gustaf – Åkersberga
Känner sig välkommen och får verkligen det stöd han behöver
Gustaf är en mycket levnadsglad och aktiv kille som bor i en egen lägenhet i Åkersberga, strax utanför Stockholm, och han älskar att vara ute i naturen och att spela teater!
När han var 3 år konstaterade man att han var utvecklingsstörd (som det hette då 1981). Vid 20 års ålder fick han diagnosen Angelmans syndrom vilket innebär att han har behov av stöttning och hjälp av sina assistenter dygnet runt. Gustaf har haft assistans sen innan assistansreformen kom 1994, och är omgiven av fantastiskt engagerad personal som arbetat hos honom under lång tid! Gustafs pappa Stig valde att byta från en stor assistansanordnare till God Assistans, då han var på jakt efter ett mindre företag som verkligen kunde se till både Gustafs och assistenternas behov. Så kom det sig att Gustaf blev kund hos God Assistans.
Pappa Stig berättar:
– Vi valde God assistans för att det kändes precis lagom stort med ett mycket personligt bemötande, och också för att man inom företaget vill vara med och utveckla och påverka assistansen i Sverige. Och inte minst för det varma mottagandet! Sen är det förstås alltid en fördel att de som arbetar på kontoret på ena eller andra sättet har egen erfarenhet av assistans, och vet hur det är att leva med det dagligen.
Samarbetet har fungerat jättebra från början, och inte bara vi föräldrar trivs, utan även assistenterna känner sig trygga och upplever att deras kontaktperson är både tillgänglig och lyhörd.
Stig rundar av:
– Vi trivs väldigt bra, man känner sig välkommen och får verkligen det stöd man behöver i allt kring assistansen oavsett om det gäller tex ekonomi, utbildning eller juridik. En konstant hög servicenivå är verkligen något vi upplever som kund hos God Assistans!
Juni – Göteborg
Ett seriöst bolag med hjärta
Det är vår dotter Juni som fyller sju år i höst som är anledningen till att vi tog kontakt med God Assistans. När hon var tio månader fick hon diagnosen Krabbes sjukdom. Det är en framåtskridande hjärnsjukdom som påverkar hela kroppen och hon har ett stort behov av hjälp i allt hon gör. En sämre dag gäller det att hålla så rena luftvägar som möjligt och att finnas där för henne när kroppen bråkar och hon har det tufft. En bra dag vill hon gärna lyssna på musik och få hjälp att dansa loss med hela kroppen. Hon tar gärna ett varmt bad där hon flyter som en liten kork, och hon har tagit en och annan tupplur i poolen. Så trots en tuff diagnos finns där en chans till livskvalitet.
Men för att orka insåg vi för två år sedan att det var dags att söka hjälp.
Vi letade runt bland en mängd bolag men fastnade direkt för God Assistans. Från första kontakt har vi fått ett gott och professionellt bemötande. De duktiga juristerna hjälpte oss genom den snåriga djungeln fram till ett beslut om assistans och efter det har vi haft ett mycket gott samarbete med kontoret i Göteborg. Vi har alltid känt att vi blir lyssnade på, fått full insyn i det ekonomiska och alltid blivit tagna på allvar, vilket har gjort att det har blivit en trygg punkt i vår vardag. Nu har vi ett härligt gäng med assistenter som alla tillför det där lilla extra för att Juni ska få ha ett gott liv, trots sina svårigheter.
Så vi kan utan tvekan rekommendera God Assistans till alla som söker. Ett seriöst bolag med hjärta. Det är nog det som kännetecknar God Assistans för vår familj.