Tips vid val av assistans och några saker att tänka på
Att välja vem som ska utföra din assistans kan vara svårt och många faktorer spelar in. Det är viktigt att göra en noggrann bedömning och inte bara lita på magkänslan. Därför vill vi på God Assistans gärna ge dig några tips inför ditt val av assistans som vi hoppas hjälper dig att göra ett bra val.
Ekonomi - hur används pengarna?
Ekonomi är kanske inte det första du tänker på vid val av anordnare men ekonomin är mycket viktig för hur din assistans utförs. Som kund ska du ha möjlighet att påverka hur pengarna används. Det du främst bör titta på är avgifter och rapportering. Vissa assistansbolag tar en fast administrativ avgift medan andra har ”rörlig” avgift, vilket i praktiken betyder att ”de tar det som blir över”. Kontrollera också att assistansbolaget erbjuder öppen och regelbunden redovisning där det tydligt framgår vad assistansersättningen används till.
Möjlighet att påverka utformningen av din assistans
Som kund ska du självklart ha stort inflytande över hur din assistans utformas men också att du har möjlighet att själv välja dina assistenter. Utöver att styra hur din assistansersättning används ska du få vara del i hur din assistans utförs. Vilken typ av aktiviteter deltar du i och kan assistansbolaget hjälpa dig med dem? Assistansbolaget ska ge dig stöd i alla delar som rör rekrytering, bemanning, schemaläggning, redovisning och rapportering.
Uppsägningstid och bindningstid
Om du inte är nöjd och vill byta assistansbolag så är det avtalets uppsägningstid som bestämmer hur snart du kan byta. En normal uppsägningstid bör vara mellan 4 till 12 veckor, så kontrollera vad ditt assistansbolag har för uppsägningstid. Eventuella bindningstider som är längre än uppsägningstiden ska du helst undvika helt. Under bindningstiden är det svårt att säga upp din assistans. Läs igenom avtalet noga och be någon om hjälp att förklara sådant du inte förstår.
Ingår juridiskt stöd i ditt assistansavtal?
Att få juridisk hjälp med ansökningar, beslutsomprövningar och andra myndighetskontakter underlättar mycket. Kontrollera därför om juridiskt stöd ingår i ditt avtal eller om juridiskt stöd medför extra kostnader. Har assistansbolaget en eller flera jurister som kan hjälpa dig? Att juristerna har erfarenhet av att driva assistansärenden tycker vi är en viktig sak att tänka på vid val av assistans.
Utbildning är viktigt för alla inblandade
Att dina assistenter har rätt utbildning är viktigt både för en god arbetsmiljö och kvaliteten i den assistans du får. Men det är också viktigt att det finns möjlighet för dig och dina anhöriga att få utbildning. Det kan röra sig om utbildning i första hjälpen, lyftteknik och diagnosspecifik utbildning. Kontrollera vad assistansbolaget har att erbjuda och ställ krav på tillgång till utbildning för dig, dina anhöriga och dina assistenter.
Kollektivavtal - trygghet för dina assistenter
Kollektivavtalet är en trygghet för dina assistenter som reglerar anställningsvillkor, lönesättning samt innehåller försäkringar och pension. Och den som känner sig trygg gör oftast ett bättre jobb. Kontrollera att kollektivavtal finns. Om inte bör du noga undersöka assistansbolagets villkor för assistenterna eller helt enkelt välja ett annat alternativ.
Vilka är assistansbolagets drivkrafter?
Vilken bakgrund har assistansbolaget? Det säger ofta en hel del om företagets drivkrafter och värderingar. Finns det en berättelse om företagets bakgrund? Det kan hjälpa dig förstå och avgöra om just det företaget passar dig. Titta också på företagets värderingar och känn efter om du delar dessa.
Assistansbolagets medarbetare - kontaktpersonen
För att du ska få bra assistans och bra service krävs engagerade, kompetenta och tillgängliga medarbetare. Utöver din assisten är din kontaktperson en mycket viktig personen för din assistans. Kontaktpersonen ska vara tillgänglig och det kan skilja mycket på hur många kunder varje kontaktperson har mellan assistansbolag. Vårt tips inför ditt val av assistans är att ställa frågor och be om att få prata med din blivande kontaktperson innan du väljer att bli kund.
Fråga alltid efter referenser
Att höra andra kunders åsikter är betydelsefullt och kan ge en bra bild av om assistansbolaget håller vad det lovar, hur de arbetar och deras värderingar. Om du kan, prata med andra som är kunder hos assistansbolaget och sök information i till exempel sociala medier eller andra forum.
Länkar till information om assistansbolag:
Assistanskoll – En sida som jämför assistansbolag. Tänk på att det är en sida där bolagen själva lämnar in uppgifter om sig själva.
Alla bolag – En sida där du kan få information om själva bolaget: resultat, storlek och ägarstruktur.
Vi hoppas du får hjälp av dessa tips när du ska välja assistans.
Lycka till i ditt val av assistansbolag!
Låt oss hjälpa dig!
Vi svarar gärna på dina frågor och funderingar. Fyll i formuläret eller slå oss en signal!
- 010-405 55 00